Už nějakou dobu mě trápilo nepříjemné pískáni ventilátoru (turbíny) rozvádějící vzduch do výdechů v interiéru. To se projevovalo jen při nižších otáčkách - asi první tři stupně. Teď v zimě se to ještě zhoršilo, což mě i přes ne zrovna příjemné počasí donutilo vzít nářadí a něco s tím udělat. Předem se však omlouvám za kvalitu fotografií. Můj mobil nefotí špatně, ale musí mít dost světla, kterého je v garáži nedostatek
. Věřím ale, že pro tento návod budou fotky dostatečné.
1. Protože se během práce budou odpojovat napájená zařízení, doporučuji před začátkem odpojit baterii. Po vyjmutí klíčku ze zapalování počkejte obvyklých 10 min a pak můžete odpojit baterii
- negativní pól !2. Začneme vyndáním koberečku a odděláním dvou plastových krytů u spolujezdce. Jeden je na boku středové konzoli (1) a druhý pod přihrádkou - drží na dvou šroubech. (2).
3. Nyní je třeba oddělat kryt prahů. Ten drží v podlaze na třech nýtech, jejichž poloha je přibližně naznačena na obrázku. Tahem k sobě je postupně uvolňujte a poté kryt vyjměte. Chce to trochu opatrnosti aby se nic nezlomilo.
4. Teď můžeme začít s demontáží přihrádky před spolujezdcem. Nejprve je z ní samozřejmě třeba vyndat všechny věci. Na obvodu ji drží asi 8 šroubů, které je třeba vyšroubovat - jde o Torx T20. Aby jste se ale šroubovákem dostali ke všem, je potřeba vycvaknout vzpěru (1) držící otevřenou přihrádku. Ta se ve standartně otevřené poloze zastavuje o dva plastové výstupky (2) a aby jste mohli přihrádku otevřít úplně je třeba za oba přitáhnout směrem k sobě, pak se víko uvolní úplně a cesta ke šroubům je volná.
5. Odpojte dva kabely u příhrádky (1 a 2) a vyndejte přihrádku. Poté vyhrňte část koberce na podlaze stranou. Cesta k venilátoru je nyní volná.
6. Nejprve je třeba vytáhnout černou hadičku (1) na spodku ventilátoru sloužící k odvodu kondenzátu. Její konec je spojen s ventilátorem a zajištěn malou sponkou (2) - na obrázku je jiež hadička odpojená. Sponku jsem rozdělal pomocí malého plochého šroubováku. Staší šroubovák vložit do poslední dírky na sponce a páčivým pohybem ji vycvaknout. Poté ještě odpojte od ventilátoru kabel - na obrázku je rovněž už odpojený.
7. Nyní přijde to nejhorší. Ventilátor drží zespodu na pěti šroubech (torx T20) které je třeba odšroubit. První čtyři jdou celkem snadno, ale poslední je za trest. Jde o šroub v pravém zadním rohu kde se dost blbě dostává. Je na to třeba zahnutý torx klíč a i s tím je to dřina. Nejlepší by byl asi nějaký klíč s kloubem, ten já ale neměl takže jsem se musel pustit do piplavé a nepohodlné práce s výbavou, kterou jsem měl k dispozici. Vem sem ho šrouboval snad 15 minut, vždy jsem s ním trochu otočil o pár mm a pak znova a znova. Není tam zrovna moc místa, takže se obrňte trpělivostí. Pokud někdo zná jednodušší způsob tak sem s ním. Jakmile budou všechny šrouby venku, jde ventilátor vyjmout vcelku snadno. K tomuto kroku obrázek nemám, věřím že těch 5 šroubů každej objeví sám
8. Předpokládám, že vám v ruce zůstala ta černá kulatá věc na obrázku. V dalším kroku je třeba otočit ventilátor vzhůru nohama (lopatkama dolů) a sundat černý plastový kryt (1). Jde to snadno, stačí zatáhnout za jeho delší konec (1a).
9. Pod krytem uvidíte dva šrouby (1), držící elektromotor v pouzdře. Vyšrubte je, odpojte napájecí kabel (2) a motorek vytáhněte. Jde to trochu ztuha kvůli gumovému vedení uvnitř pouzdra. Můžete si pomoct šroubovákem který zastrčíte do bočního otvoru pouzdra začnete páčit.
10. nyní máte venku samotný motorek s turbínou. K dalšímu rozebírání už jsem se nepouštěl protože si myslím, že není třeba a navíc si nejsem jistej jestli to vůbec dál jde. Dole u motorku je obdélníkový otvor (1) kam jsem nastříkal mazivo. Použil jsem obyčejnou WD-40 ale lepší by bylo sehnat si nějaké kvalitnější mazání (uvidím jak dlouho vydrží bez pískání). Nastříkal sem toho dovnitř opravdu hodně, vlastně jsem to v tom v podstatě vykoupal aby se motorek co nejvíc promazal. Dejte si pozor ať mazivem, nebo něčím jíným nezašpiníte lopatky ventilátoru. Koneckonců ony budou dozvádět vzduch v autě a nebylo by příjemné kdyby se z výdechu linul smrad maziva.
Teď už jen stačí opačným postupem vše složit dohromady a je hotovo. Jen připomínám že před připojením baterie by měl být klíč v zapalování na poloze II. Nastartuje a vyzkoušejte ventilaci. V mém případě vše klaplo a otravný pískot naprosto vymizel. Pokud se tak nestalo, tak vás musím nasrat, ale ve ventilátoru problém není